Sunday, November 15, 2009

ПРОГРАМА НА БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ

Училище
Иван Вазов
Детенце хубаво,
пиленце любаво!
Къде под мишница
с таз малка книжица?
Отивам, бабичко,
макар и слабичко,
книга да се уча,
добро да сполуча.

ПРОГРАМА НА БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ 2003/2004
Цел: Запазване на българската национални идентичност и духовност в нашите деца чрез:· Разширяване на речниковия запас на разговорния език.· Придобиване на умения за четене и писане на български език.· Запознаване с традициите и етнографските обичаите на българите от древността и в наше време. · Обогатяване на знанията за история и география на България
Методика:Училищните занятия са един път седмично по час и половина или два часа, като включват в себе си различни предмети и теми, разнообразени с познавателни игри. Групите са съобразени със знанията на децата и с тематиката на самото занятие.
Основни теми:
Български традиции и етнография:
Символите на България- знамето и лъва Изработване на знаме – рисуване, апликация
Моят род Понятие за род и родословно дърво. Проучване на историята на семейството и изработване на родословно дърво.
Да пазим народните обичаи Мечкинден, Никулден.
Традицията на именните дни.
Бъдни вечер, Коледарство, Рождество Христово Изработване на сурвачки, кравайчета. Коледни песни и кукери.
Носиите на българката от древността Какво е бродерия, шевица...Проекти на българска бродерия.
Баба Марта- единствен в света по рода си обичай Традицията в древността и днес. Изработване на мартинички.
Лазаруване и цветница Обичаи свързани с пролетта и цветята.
Великден Великденски традиции. Направа на писани яйца.
Нестинарството- древен български обичай
Гергьовден, Еньовден.
Световни постижения на българските спортисти
Известни творци на изкуството. Велики достояния на древните и съвременните българи Български песни и танци

Български език I група – детска градина
Основна цел – разширяване на речниковия запас.
Правоговор. Буквите – разпознаване на печатните букви, оцветяването им. Песни и малки стихчета. Познавателни (речево общуване) игри на различни теми : Виж приложената примерна програма

II група
Основна цел – разпознаване и писане на буквите. Основи на четенето. Буквите - разпознаване и писане на печатни букви. Основи на сричкообразуването. Азбука.Ред набуквите.Азбука.Звук- гласни и съгласни звукове. Правописни правила на българският език · Несъответствие между изговор и правопис – общи понятия·
Тези трудни звучни и беззвучни съгласни· Как пишем имената?·
Букви от два звука- Щ, Ю, Я.·
Писане на кратки изречения.·
Писане на едно и двусрични думи · Пренасяне на части от думата на нов ред.

III група
Основна цел
– затвърждаване на наученото (1-2 клас) Обогатяване на знанията по бълг. Език – правописни правила, граматика Четене и основи на анализиране на прочетеното. Четене на материали на български език – книги от български автори, списания.
Диктовки и упражнения с текстове Основни правила на българският език –· Преговор на изучените правила:
Имена на хора и животниo Имена на градове, държави, реки и планини...o
Думи с ЙО и ЬОo
Правопис на В и ВЪВo
Правопис на С и СЪСo
Звучни съгласни в края на думата.o
Правопис на малките думи·
Преговор на изученото по граматика:o
Съществително, прилагателно, глагол o ·
Правопис на съществителните имена. Членуване.·
Правопис на прилагателните имена o Н-ННo степенуване·
Правопис на глаголите · Правопис на спомагателния глагол СЪМ·
Изговор и правопис на гласните А-Ъ, О-У, Е-И·
Правипис на съгласни o
Звучни съгласни в края на думата o
В в началото на думатаo
С в началото на думатаo
Т пред звучна в средата на думатаo
Думи със струпани съгласни

География на България
Пред картата на света – къде е България?
Планините в БългарияРавнини и низини
Води и реки
Къде живеят моите баба и дядо? – представяне на различните градове от децата както миналата година или може би нещо по-различно (дайте идеи).
Изработване но сборен албум с фотоси от България. (може би нещо като проекти, както ги правят в училище)
История на България
Траките – най-древните жители по българските земи. Създаване на българската държава. Властта на хановете.Княз Борис I Покръстител,
Създаване на българската азбука. Златниат век - Цар Симеон, развитие на българската книжнина.
Години на изпитание – Цар Самуил. Борби срущу Византия. Възродената държава – Асеневци.
Нашествие на османлиите. Запазване на българския народ. Под сянката на ятагана. Народни будители.
Пътят към свободата – Априлско въстание. Освобождението. Съединението.
България през 20-ти век.
Днешна България – държавно устройство.
Internet Resources:
http://slovo.orbitel.bg/ , http://www.liternet.bg// - Невероатно ценни сайтове с много богати колекции от автори и творби. Имат детски кът, класици, стихчета, разкази и какво ли не.
http://www.az-deteto.com/index.php сладьк многоцветен сайт с избрани стихчета, приказки, картинки за оцветяване и много други. Разпечатки от тук биха били полезни за най-малката група.
http://www.aba.government.bg/- сайт на агенциата за балгарите в чужбина. Хубава примерна програма, линка “дядовата ръкавичка” е с подбрани приказки, пословици и др.
http://www.triada.bg/tests/ най- разнообразни тестове (за знание, за забавление и т.н.) http://www.ghostforest.com/ghostforest/intro_ghostforest_bul.htm, http://tdf.hit.bg/index.htm - примери за изучаване на литературни творби. Могат да бъдат използвани с най-голявата група като основи на литературен анализ

No comments: